چهارشنبه , 2 تیر 1400 - 3:36 بعد از ظهر

جادوی تسخیر برند شما در ذهن مشتری – توهم یا واقعیت؟

قطعا این سوال را بارها از خود پرسیده‌اید که چرا مشتریان به برند ما اهمیت لازم را نمی‌دهند؟ چرا فضای کسب و کار همچنان در رکود باقی مانده است؟ مطمئنا هر کسب و کاری خواهان آن است که مشتریانش بیست و چهار ساعت شبانه روز به برند او فکر کنند. اما باید این موضوع را از زاویه روانشناسی ذهن مشتری مورد بررسی قرار داد. در دنیای امروزی دغدغه‌های ذهنی افراد زیاد است. هر شخصی به نوع خود مشکلات زندگی و کاری متفاوتی دارد. بعضا شنیده می‌شود که حتی صاحب نظران عرصه برندینگ و تبلیغات، این توهم را ایجاد می‌کنند که شما می‌توانید با تکنیک‌های خاصی ذهن مشتریان را مرتب به برند خود معطوف کنید.

به صراحت باید بگوییم که در دنیای واقعی اتفاق دیگری می‌افتد. این تفکر که شما توقع داشته باشید در تمام طول روز و اکثر اوقات افراد به برند شما فکر کنند و یا به طور مرتب محصولات شما را خریداری کنند یک توهم است.

اجازه بدهید با یک مثال بسیار ساده و کمک گرفتن از یک مدل روانشناسی بحث را کمی بازتر کنیم. طبق هرم نیازهای مازلو که تصویر آن در بالا قرار داده شده است، تا زمانی که افراد درگیر سطوح یک و دو یعنی فیزیولوژیک و امنیت باشند، کار بسیار مشکلی پیش روی کسب و کارها خواهد بود تا بتوانند برند خودشان را در ذهن مخاطب ماندگار کنند و جایگاه سازی مناسبی را انجام بدهند.

خیلی خلاصه باید اشاره کنیم که طبق تصویر، سطوح پایینی یعنی فیزیولوژیک و امنیت ، جز نیازهای اولیه هر انسان هستند.تا زمانی که مخاطب درگیر این سطوح باشد و نتواند آن‌ها را بر آورده کند، قطع به یقین ذهن او به سختی  به سمت و سوی دیگری خواهد رفت. در این حالت بسیار کار مشکل می‌شود که برندی بخواهد در ذهن افراد جایگاه خود را پیدا کند و ماندگار شود.در کشور ما به جرات می‌توان گفت که اکثر افراد در این دو سطح درگیر هستند.حال سوال اینجاست که چگونه یک برند می‌تواند وارد این ذهن درگیر شود؟

لازم به ذکر است در این جا به دنبال تئوری‌ها و مدل‌ها نیستیم بلکه  بر اساس تجارب عملی که تا به حال در بطن بازار و کسب و کار داشتیم به دنبال راه حل و ایجاد نگرش صحیح هستیم. یکی از کلیدی‌ترین تکنیکی که می‌تواند در این راه کارگشای ما باشد، مساله نظرسنجی از خود مشتریان است. دغدغه‌های ذهنی مشتریان را فقط از زبان خودشان بشنوید و به آنها خوب گوش دهید. شما تنها زمانی می‌توانید برند خود را در ذهن مشتری ماندگار کنید که در ابتدا مشغولیات ذهنی او و نیازهای اولیه او را در حد توان برطرف کنید و بدین گونه توجه او را به سمت خود جلب کنید.

به عنوان نمونه می‌توان به این مثال اشاره کرد که به دلیل مشغولیات زندگی و کاری افراد، بسیاری از کسب و کارها فرآیند تحویل محصول درب منزل را وارد کسب و کار خود کرده‌اند و با این شیوه ساده یکی از نیازهای مشتری را برطرف کرده‌اند. نیازی که شاید به ظاهر ارتباطی به نوع محصول ارائه شده از سمت کسب و کار شما نداشته باشد اما در واقع با این کار شما برای مشتریان خود ارزش ایجاد کرده‌اید. ارزشی که به طرز غیر مستقیم برند شما را در ذهن آن‌ها حک خواهد کرد.

البته نکته‌ای که در ابتدای مبحث متذکر شدیم را را فراموش نکنید. شما هیچ گاه نخواهید توانست کاری کنید که مشتریان در طول شبانه روز به برند شما فکر کنند. شما تنها می توانید بخشی از نیازهای اولیه او را برطرف نموده و احتمال اینکه به مرور زمان مخاطب به شما توجه بیشتری نسبت به سایر رقبا داشته باشد را بالا ببرید و آنها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید. کاریکاتوری که در ابتدای متن قرار داده شده دقیقا به همین مساله اشاره دارد.

این هنر شماست که بتوانید با شیوه‌های خلاقانه و عین حال ساده، برند خود را وارد ذهن آن‌ها کنید. شیوه‌هایی که احتمال ماندگاری برند شما در ذهن آن‌ها را نسبت به رقبا افزایش دهد.

درباره ی مرجان جانقربان

مطلب پیشنهادی

بازگشت نیروگاه اتمی برق به شبکه سراسری

به گزارش دهه شصتی ها، سخنگوی صنعت برق گفت: «از روز یکشنبه 30 خرداد نیروگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *