چهارشنبه , 2 تیر 1400 - 3:53 بعد از ظهر

مترو تنها پروژه کلان در تهران

به گزارش دهه شصتی ها، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که پروانه های ساختمانی در چارچوب مقررات صادر می شود، گفت: «دیگر اجازه ساخت بلندمرتبه های ۱۵، ۲۰ یا ۴۰ طبقه در تهران داده نخواهد شد.»

مهدی صالحی درباره اظهارات شهردار تهران در زمان تحویل بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر نگاه انسان محور و توجه به مسائل اجتماعی در شهرسازی گفت: «در شهرسازی می توان نگاه مگا پروژه ای داشت یعنی ممکن است نگاه تکنوکراتی وجود داشته و همچنان پیشرفت های فیزیکی و پروژه های بزرگ مقیاس و کلانشهری ملاک اصلی کار باشد در این شرایط به منابع مالی بیشتری نیاز است زیرا منابع خود شهرداری برای ساخت این مگا پروژه ها محدود است.»

وی در ادامه با اشاره به این که عمده ترین منابع مالی در شهر عواید ناشی از صدور مجوزهای ساختمانی است، اظهار کرد: «منابع را باید از دل پروژه های ساختمانی و ساخت و ساز شهری کسب کرد. طبیعتا وقتی هزینه شهر بالا می رود باید منابع مورد نیاز خود را تامین کند.»

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی افزود: «در ابتدای دهه ۹۰ معتقد بودند که باید فعالیت های عمرانی را افزایش دهیم. با این دیدگاه بود که حجم صدور پروانه ها و ساخت و ساز آنقدر افزایش یافت که گفته شد که تهران به کارگاه ساختمانی تبدیل شده است.»

دیدگاهی نو در مدیریت شهری دوره جدید

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه گفت: «در گذشته کارگاه های عمرانی و ساختمانی منبع مالی پروژه های شهری بودند و به همین مناسبت با نهادها و دستگاه های اجرایی دولتی و عمومی مراودات سنگینی برقرار شده بود تا این پروژه ها پیش بروند اما مدیریت شهری جدید این نگاه را به چالش کشید.»

صالحی در تشریح تغییر نگاه مدیریت شهری جدید اظهار کرد: «مدیریت شهری جدید معتقد است پروژه ای که هزینه آن بر دوش شهر سنگینی می کند را اجرا نخواهد کرد. از سوی دیگر اجرای پروژه های محلی را مد نظر قرار داد. ضمن آن که پروانه های ساختمانی نیز در چارچوب مقررات صادر می شود و از ظرفیت کمیسیون ماده ۵ برای صدور تراکم بالا نیز استفاده نشد. به همین دلیل اجازه ساخت بلندمرتبه های ۱۵، ۲۰ یا ۴۰ طبقه در این دوره صادر نمی شود. در حالی که کارگاه ها منابع درآمدی برای پروژه های شهری بودند.»

اجرای پروژه های کوچک مقیاس محلی

وی افزود: «پروژه های کوچک مقیاس محلی که برای مردم ملموس باشد، در دستور کار قرار گرفت و پروژه ها به سمت پروژه های بهسازی پیاده روها، مسیرهای دوچرخه سواری، بهسازی فضاهای شهری، میدانگاه های پیاده و پروژه های کوچک مقیاس رفت تا زندگی محلی بهتری را برای مردم رقم بزند. این رویکردی است که در پایتخت اجرا می شود و تلاش شهردار تهران برای نهادینه کردن این رویکرد و به دنبال آن است که پروژه های کوچک مقیاس به مطالبه مردمی تبدیل شود و مردم پیشران این دیدگاه باشند.»

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به این که پروژه های کوچک مقیاس در بودجه شهر تهران نیز پیش بینی شد، اظهار کرد: «به جز مترو هیچ پروژه کلانی در تهران وجود ندارد. دنیا نیز به سمت پروژه های کوچک مقیاس محلی حرکت کرده و تجربیات خوبی در این موضوع به دست آورده است و پروژه های بزرگراهی کلان کمتر اجرا می‌شود.»

انتقال تجربیات جهانی از طریق فضای مجازی

به گزارش سایت شهر صالحی در پاسخ به این سوال که آیا سفر مدیران سابق شهری در دستیابی به تجربه جهانی تاثیر داشته یا خیر؟ گفت: «نمی توانم درباره تاثیر سفرهای مدیران شهری سابق در نگرش های آن زمان صحبت کنم اما واقعیت این است که در حال حاضر انتقال تجربه الزاما با سفر مستقیم همراه نیست. کرونا با سمینارها و گفتگوهای آنلاین، لایوهای اینستاگرام و… فضایی ایجاد کرد که با پیدا کردن اتاق های گفتگو آخرین تجربه شهرسازی هر کشور و شهری به راحتی قابل دستیابی است. مدیریت شهری نیز با حضور در فضای مجازی و گفت وگو های بین المللی تجربیات خود را منتقل کرده و از سوی دیگر تجربیات خوبی را دریافت کرده است. کرونا علیرغم تمام سختی هایش، تجربیاتی نیز به بشر اضافه کرد و ارتباطات در فضای مجازی، انتقال تجربیات و آموزش بود.»

انتهای پیام/

درباره ی مهری درخوش

مطلب پیشنهادی

تهران و 2روز تنفس پاک

به گزارش دهه شصتی ها، بهار امسال درحالی به پایان رسید که تهرانی‌ها طی ۹۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *