دوشنبه , 24 خرداد 1400 - 12:42 بعد از ظهر

کاریزمای برخی مجریان اعتبار برنامه‌های تلویزیونی

به گزارش دهه شصتی‌ها، نویسنده، منتقد و کارشناس رسانه درباره نقش مجری در موفقیت یک برنامه معتقد است مجریان مولف‌ها هستند که به برنامه هویت و اعتبار می‌دهند و به واسطه کاریزما و در حقیقت مهارت و محبوبیت‌ شان به برنامه‌ مشروعیت می‌بخشند.

سیدرضا صائمی درباره تاثیر مجری در موفقیت یک برنامه تلویزیونی، اظهار داشت: «بعضی برنامه‌ها مجری محور هستند و مجری به قدری به آن برنامه هویت می‌دهد که اگر او را از برنامه جدا کنی، برنامه از هم فرو می‌پاشد و ادامه نخواهد داشت. ماهیت این برنامه‌ها وابسته به هویت مجری است. نمونه بارز آن برنامه ۹۰ است، تصور کنید برنامه ۹۰ پخش می‌شد اما مجری آن عادل فردوسی پور نبود، مسلم است که این برنامه اصلا شکل نمی‌گرفت.»

وی ادامه داد: «این مجری‌ها را می‌توان مجری مولف نامید؛ مجری‌هایی که حضور آنها به برنامه اعتبار می‌بخشد نه اینکه آنها از برنامه اعتبار بگیرند. مثلا شب شیشه‌ای رضا رشیدپورکه بهرام رادان را به تلویزیون آورد و بهرام رادان در آن برنامه گفت من فقط به این دلیل که رضا رشیدپور مجری این برنامه بوده، آمدم.»

صائمی تاکید کرد: «موضوع به این برنمی‌گردد که مردم مجری را دوست داشته باشند یا نداشته باشند، مثلا شاید یک عده از فرزاد حسنی خوششان نیاید، اما برنامه کوله‌پشتی با فرزاد حسنی هویت پیدا کرد و بعد از او دیگر مثل قبل دیده نشد. همچنین نمونه بارز دیگر برای این موضوع برنامه ماه عسل احسان علیخانی است که برنامه‌های مشابه دیگری ساخته شد، اما نتوانست مثل ماه عسل موفق باشد؛ حتی زمانی که افراد دیگری به جز علیخانی آن را اجرا کردند مورد توجه قرار نگرفت؛ ماه عسل فقط با حضور احسان علیخانی هویت داشت.»

این مجری مولف‌ها هستند که به برنامه خود هویت و اعتبار می‌دهند و به واسطه کاریزمایی که دارند و در حقیقت مهارت و محبوبیتشان به برنامه‌ای که اجرا می‌کنند مشروعیت می‌دهند.

این کارشناس رسانه اظهار داشت: «ما برنامه‌های متعددی داریم که برنامه خوبی است و مجری هم توانایی اجرا را دارد اما به دلیل نداشتن کاریزما و محبوبیت مجری در جامعه، آن برنامه دیده نمی‌شود؛ خیلی از برنامه‌های صبحگاهی و عصرگاهی تلویزیون از این جمله است. حتی گاهی با مجری‌هایی مواجه می‌شویم که به لحاظ اجرا درست عمل می‌کنند اما چون خودشان کاریزمای لازم را ندارند، یا قدرت اجرایشان به اندازه‌ای نیست که مخاطب جذب آنها شود و برنامه را دنبال کند، به نتیجه نمی‌رسند.»

در برخی برنامه‌ها گاهی با این مورد برخورد می‌کنیم که یک قسمت از برنامه موضوع قابل توجه و پرباری دارد و برنامه بسیار خوبی حاصل می‌شود اما به دلیل اینکه آن برنامه در کلیت مورد توجه قرار نگرفته، آن قسمت‌های خوب هم دیده نمی‌شود و از دست می‌رود، زیرا جذابیت برنامه به دلیل محتواست نه مجری.

انتهای پیام/

درباره ی مهری درخوش

مطلب پیشنهادی

“ستایش” آذری در شبکه سحر

به گزارش دهه شصتی ها، فصل اول مجموعه تلویزیونی «ستایش» به کارگردانی سعید سلطانی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *